لوله مويي چيست؟

لوله مويي يا کاپیلاری تیوب یک لوله بسیار باریک است و از جنس و رنگ مس و با قطر کم و طول نسبتاً زیاد ميباشد. طول آن معمولاً بین 400 و 100 سانتی متر و قطر بین 2 و 0.8 میلی متر می‌باشد.

لوله مويي لوله اي بسيار نازك است

لوله مویی یکی از بخش‌های اصلی سیستم تبرید بوده و نقش مهمی را در تنظیم وضعیت مایع مبرد (ماده خنک کننده) ایفا می‌کند. هنگامی که مایع مبرد از کندانسور می‌گذرد و به لوله مویی می‌رسد، فشار مایع مبرد در هنگام گذشت از لوله مویی کاهش یافته و به حالت گاز در می‌آید. لوله مویی نه تنها در کولر گازی بلکه در یخچال فریزر نیز وجود دارد و نقش شکست فشار را انجام می‌دهد، این قطعه بین کندانسور و اواپراتور قرار دارد.

مقدار طول و قطر لوله مویین به افت فشار موردنیاز و نوع گاز استفاده شده در آن بستگی دارد. نکته دیگر این است که لوله مویین بیشتر در سیستم‌های تهویه مطبوع با ظرفیت برودتی کم به‌کار گرفته می‌شود.

مزايا لوله مويي

از مزایای مهم استفاده از این قطعه این است که ساختار ساده‌ای دارد. لوله مویی کنترل کننده فعالی نداشته و تنها از طریق طول سایز و طول خود می توان مبرد را کنترل کرد. این امر باعث کاهش هزینه و سادگی در نصب و راه‌اندازی آن می‌شود.

نکته دیگر آن است که لوله مویی با تمام گازهاي فریونی (R22-R134-R410)سازگار بوده، و میزان استفاده از گاز مبرد هم در این لوله كم مي باشد.

برای انتخاب باید با توجه به ظرفیت کمپرسور مورد استفاده در سیستم،قطر و طول مناسب را انتخاب کرد.قطر بيروني لوله مويي 0.28 ، 0.31 ، 0.36 ، 0.42 ،‌ 0.50 ، 0.70 اينچ موجود در بازار مي باشد.

معايب لوله مويي

  • لوله مویی در دستگاه هاي برودتی پایین توان کار کردن دارد.
  • بخاطر سایز کوچکی که دارد، در برخی اوقات مسدود می‌شود.
  • لوله مویین قابل تنظیم نیست.
  • هنگام استفاده از لوله مویین از رسیور نمی توان استفاده کرد.

 توجه کنید تمامی اجزا مانند لوله مویین و … باکیفیت و مناسب باشند و به درستی نصب شوند تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

براي اطلاعات بيشتر و استعلام قيمت با ما تماس حاصل فرماييد.

گروه بازرگاني ثقفي

كارشناس فروش مينا محمدي

09129687714

021-74463 داخلي401-402

امتیاز به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *