ضایعات مس چگونه به چرخه مصرف باز می گردند؟

یکی از مهم ‌ترین سوالاتی که در حوزه بازیافت مواد معدنی به ویژه مس پرسیده می‌ شود این است که ضایعات مس چگونه به چرخه مصرف باز می گردند و دوباره قابل استفاده می ‌شوند! ما پاسخ اين سوال را در اين مقاله مي دهيم.

خوب است بدانید که صنعت بازیافت به ویژه بازیافت ضایعات فلزی ، یک صنعت بسیار مهم در تمامی کشورها از جمله کشورهای پیشرفته محسوب می‌ شود.

طی جمع آوری، پاکسازی و ذوب کردن ضایعات بازیافتی فلزات، در نهایت شمش ‌های با ارزشی دوباره تولید شده و برای مصرف مجدد مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در واقع به واسطه جمع آوری ضایعات فلزی، چرخه تولید فلزات ارزشمند هیچ وقت توقف نخواهد کرد.

مس به دلیل داشتن ویژگی ‌های مهم و منحصر به فردی که دارد،در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی، صنعت ماشین آلات، صنعت ساخت تجهیزات جنگی، صنعت ساختمان سازی و … نیز کاربرد وسیعی پیدا کرده است. به همین دلیل افراد زیادی به سراغ جمع آوری ضایعات مسی می پردازند و به واسطه فروش آن به کارخانه‌ ها و خریداران ضایعات مسی، به سود قابل توجهی دست پیدا می‌ کنند.

مس قراضه و ضایعات مس - گروه بازرگانی ثقفی
مس قراضه و ضايعات مس

مراحل بازیافت ضایعات مس به طور خلاصه

  1. جمع آوری و انتقال ضایعات مس به کارخانه های تولید مس: در این مرحله کلیه ضایعات مس خانگی و صنعتی به انبارداران و کارخانه های تولید مس منتقل می‌ شود.
  2. جداسازی ضایعات بازیافت ضایعات مس به روش دستی: بعد از انتقال به کارخانه، قطعات مسی به روش دستی و ابزار های ساده جداسازی می ‌شوند.
  3. پاکسازی مواد بازیافتی مس: پس از تفکیک ضایعات مسی، تمامی آن ها توسط دستگاه ها مخصوصی پاکسازی می ‌شوند.
  4. استفاده از دستگاه های آسیاب کن ( در صورت لزوم): گاهی اوقات برای ذوب شدن سریع قطعات بازیافتی مسی، تمامی ضایعات را در داخل دستگاه آسیاب کن ریخته و به شکل پودر در می آورند. جالب است بدانید که برخی از دستگاه های خرد کن دارای قابلیت جدا کردن ناخالصی ها و خالصی ها را دارند.
  5. پرس ضایعات مس بازیافتی حجیم: در صورتی که حجم ضایعات مسی زیاد باشد؛ در این صورت به دستگاه پرس جهت فشرده سازی و ایجاد قطعات کوچکتر نیاز خواهد بود. به طور مثال قطعات مسی خودرو را برای ذوب بهتر، وارد دستگاه های پرس کرده و حجم آن ها را کاهش می ‌دهند.
  6. ذوب قطعات و ضایعات مس: بعد از پاکسازی، ضایعات مس، به سمت کوره های داغ مخصوصی هدایت شده و توسط حرارت های بالا و رسیدن به نقطه ذوب، به مایع تبدیل می ‌شوند. که کم کم وارد چرخه استفاده می شوند.
  7. قالب گیری مایع ذوب شده ی مس: در نهایت پس از رسیدن قطعات مسی به نقطه ذوب، مایع مسی را در قالب های مخصوصی ریخته و به صورت شمش برای استفاده مجدد از آن ها خارج می ‌کنند. بدین شکل، مواد ضایعات بازیافتی مس دوباره به چرخه مصرف باز می ‌گردند.

ما در این مقاله كوتاه تمام مراحل بازيافت ضایعات مس را شرح دادیم. اکنون اگر سوال بی پاسخی در مورد ضایعات فلز مس دارید کافی است با ما تماس حاصل فرماييد.

گروه بازرگاني ثقفي

كارشناس فروش مينا محمدي

09129687714

02174463 داخلي 401-402

ما را در اینستاگرام، تلگرام و توییتر دنبال کنید.

جهت مشاهده سایر اخبار و مقالات کلیک کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *